Numer projektu: 953
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Idealni mimo, że (nie)idealni!

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Grupa projektowa przedstawi adaptację sceniczną powieści Astrid Lindgren  pt. "Rasmus i  włóczęga" w oparciu o scenariusz w języku angielskim przed społecznością lokalną. Scenariusz, napisany przez koordynatorów, będzie ewaluowany i modyfikowany z udziałem uczniów podczas prób teatralnych. Do udziału w przedstawieniu zostaną zaproszeni chętni dziadkowie aktorów. Uczniowie, wykorzystując nabyte w trakcie prób teatralnych umiejętności językowe, przygotują swoje babcie i swoich dziadków do wspólnego debiutu scenicznego. Nawiązując do przesłania prezentowanej sztuki, zostanie ona poprzedzona rodzinnymi warsztatami, podczas których trzy pokolenia rodzin uczniów stworzą rodzinne portrety "giganty" w 3D ukazujące ich nieidealne rodziny, w których siła miłości czyni je idealnymi. 

Cele działań:
- doskonalenie kompetencji językowych uczniów i seniorów,
- przełamywanie barier językowych u seniorów, 
- zwiększenie motywacji społeczności lokalnej do nauki języków obcych,
- zaangażowanie całych rodzin uczniów w działalność szkoły,
- rozwijanie kreatywności i zdolności interpersonalnych uczniów, 
- wzmocnienie samooceny u uczniów o różnym potencjale, 
- umacnianie więzi rodzinnych, 

Efekty:
Grupa projektowa wykorzysta stworzone portrety rodzinne do promocji premiery sztuki "Rasmus i włóczęga" wśród mieszkańców Starego Sącza. Premierze będzie towarzyszyć wernisaż gigantycznych portretów rodzin aktorów. Praca nad ich przygotowaniem oraz wspólne międzypokoleniowe uczenie się ról do przedstawienia, jak i również sama opowieść sceniczna o poszukiwaniu miłości i szczęścia przyczyni się do lepszego poznania siebie nawzajem oraz pogłębi rodzinne relacje. 
Plan działania

Plan działania

1. Powstanie scenariusza opowieści o Rasmusie i włóczędze w wersji angielskiej.
2. Przeprowadzenie prób teatralnych w sali szkolnej.
3. Aktywizacja lokalnych seniorów przez aktorów. 
4. Współudział dwóch pokoleń aktorów podczas prób generalnych.
5. Zorganizowanie warsztatów z udziałem aktorów i ich rodzin. Stworzenie portretów rodzinnych.
6. Promocja sztuki na ulicach Starego Sącza, z udziałem uczniów w kostiumach scenicznych, jak i również występujących w sztuce seniorów. 
7. Wernisaż prac - portretów w trakcie trwania premiery.
8. Premiera opowieści "Rasmus i włóczęga" dla społeczności lokalnej. 
9. Symboliczny gest wszystkich zaangażowanych w przedstawienie będący wyrazem siły miłości. 

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

-> listopad  2019 -  stworzenie scenariusza
-> grudzień 2019 - przydzielenie ról oraz pierwsze próby, zachęcenie seniorów do aktywności
-> styczeń 2020 - próby teatralne oraz warsztaty rodzinne
-> luty 2020 - promocja przedstawienia, wernisaż i premiera.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie:
- zostaną zaangażowani w współtworzenie scenariusza przedstawienia,
- będą odpowiedzialni za przygotowanie swoich babć i dziadków do występu w przedstawieniu (wspieranie, motywowanie i wspólne uczenie się ról w języku angielskim),
- stworzą elementy scenografii i dobiorą kostiumy odzwierciedlające odgrywane role,
- przygotują portrety "giganty" wraz z rodzicami i dziadkami podczas warsztatów odbywających się na terenie szkoły.

Uczniowie nauczą się:
- wcielać w role teatralne, 
- wyrażać emocje poprzez grę sceniczną,
- posługiwać się nowym słownictwem i zwrotami w języku angielskim,
- dzielić się swoimi umiejętnościami ze starszymi ludźmi i bardziej docenić ich potencjał,
- lepiej współpracować w zespole, do którego należą uczniowie w różnym wieku,
- bardziej szanować siebie nawzajem, pomimo róznic.

Ponadto, w związku z przesłaniem, jakie niesie sztuka teatralna oparta na opowieści "Rasmus i włóczęga", uczniowie bardziej docenią i poznają swoje rodziny. Nauczą się również lepszej współpracy ze sobą.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczony zostanie na zakup materiałów potrzebnych do wykonania rodzinnych portretów "gigantów", scenografii, kostiumów, plakatów i materiałów promujących przedsięwzięcie wśród społeczności lokalnej.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

W realizację celów projektu zostaną zaangażowani nie tylko uczniowie, ale również dziadkowie i rodzice, co przyczyni się do poprawy relacji między szkołą, uczniami i ich rodzicami. Ponadto dziadkowie, których "mentorami" będą ich wnukowie, nabędą podstawy posługiwania się językiem angielskim, co pomoże im przełamać bariery komunikacyjne. 
Opis realizacji

Opis realizacji


·       Stworzenie anglojęzycznej autorskiej wersji sztuki teatralnej dla uczniów szkoły podstawowej opartej na książce Astrid Lindgren „Rasmus i włóczęga” przez koordynatorów Językowego Teatru Szkolnego.

·       Ewaluacja scenariusza sztuki teatralnej w języku angielskim w trakcie pierwszych warsztatów teatralnych, które odbyły się w sali lekcyjnej, ostateczny podział ról, wstępne zapoznanie uczniów z treścią poszczególnych scen w języku angielskim, omówienie fabuły i didaskaliów, aby zrozumienie treści wpłynęło pozytywnie na umiejętność odgrywania ról przez członków grupy teatralnej.

·       Przeprowadzenie cyklu pięciu popołudniowych bloków warsztatów teatralnych w sali lekcyjnej jeszcze przed epidemią koronawirusa, w trakcie których uczniowie pod okiem opiekunów projektu doskonalili umiejętności wyrażania emocji, uczuć wypowiadając kwestie bohaterów sztuki w języku angielskim, ćwiczenie ekspresyjności wypowiedzi, nawiązanie i budowanie relacji w grupie ze względu na szeroką rozpiętość wiekową członków zespołu (uczniowie klas IV-VII), wdrożenie nowych uczniów do udziału w przedsięwzięciu, zachęcenie uczniów ze sceptycznym podejściem do podejmowania wyzwań wynikających z aktywnego udziału w projekcie.

·       Zaangażowanie dodatkowo w projekt uczniów o różnym potencjale językowym, jak i również uczniów nieśmiałych, mających trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami tak, aby właśnie poprzez teatr mogli oni przezwyciężać trudności, z którymi się borykają; by wzmacniać ich poczucie własnej wartości oraz pozytywny wizerunek siebie. Wzmacnianie zdolności interpersonalnych uczniów i wiary we własny potencjał.

·       Przygotowanie przez uczniów plakatu promującego premierę „Rasmusa i włóczęgi”- wersja rysunkowa oraz wersja komputerowa, ze sceną, która podczas nauki zdalnej w związku z koronawirusem stała się dodatkową inspiracją do rozszerzenia projektu o przedsięwzięcie „Listy-obrazy dla Oskara- włóczęgi o Polsce”. 

·       W związku z epidemią koronawirusa i braku możliwości kontynuowania warsztatów teatralnych w salach lekcyjnych, podjęcie prac nad słuchowiskiem w języku angielskim „Rasmus i włóczęga” z elementami obrazowymi (zamiast scenografii namalowane farbami zmieniające się tła) z udziałem ruchomych papierowych lalek. To rozwiązanie edukacyjne to modyfikacja pierwotnego założenia projektu, aby wystawić sztukę teatralną „Rasmus i włóczęga” na lokalnych deskach teatralnych z udziałem społeczności lokalnej.

·       Nagrywanie przez uczniów swoich ról, indywidualne próby online prowadzone przez opiekunów projektu z udziałem członków grupy projektowej oparte na doskonaleniu umiejętności poprawnego wypowiadania przydzielonych ról w języku angielskim, nagrywanie poszczególnych ról przez członków grupy projektowej i współpraca za pomocą platformy Microsoft Teams nad powstaniem słuchowiska w języku angielskim.

·       Przygotowanie w gronie rodzinnym w domach członków grupy projektowej portretów rodzinnych, w tym również portretów w 3D. Warsztaty opierały się na przesłaniu płynącym ze sztuki „Rasmus i włóczęga”. Zamiast planowanych we wstępnym zarysie projektu warsztatów rodzinnych mających na celu stworzenie portretów rodzinnych w budynku szkoły poprzedzających premierę sztuki teatralnej, rodzinne warsztaty odbywały się w domach członków grupy projektowej. Rozbudzały kreatywność i pozwalały na spojrzenie na siebie wzajemnie z miłością, na odkrycie piękna, które scala miłość drzemiąca w rodzinie. Powstałe portrety rodzinne, których zdjęcia zostały następnie przesłane do koordynatorów Językowego Teatru Szkolnego są wyjątkowe i ukazują to, jak miłość czyni każdą (nie)idealną rodzinę idealną. Silne więzi rodzinne widać wyraźnie z powstałych portretów.

·       Wernisaż portretów rodzin aktorów, który miał wstępnie promować premierę adaptacji scenicznej „Rasmus i włóczęga” wśród społeczności lokalnej, pojawił się na platformie edukacyjnej Microsoft Teams oraz na stronie internetowej szkoły tuż przed oficjalną premierą online słuchowiska z elementami teatru lalkowego, który w całości będzie dostępny w formie online. 
·         Powstanie słuchowiska w języku angielskim „Rasmus i włóczęga”.
·         Rozszerzenie projektu w trakcie nauki zdalnej: uczniowie klas I-V tworzą ciąg dalszy do słuchowiska w formie plastyczno-językowej: „Listu w obrazach: Poland is beautiful” skierowanego do Oskara - włóczęgi, który wybiera się na kolejną wyprawę z Rasmusem…do Polski. Uczniowie klas VII-VIII przygotowali treść listu do Oskara w języku angielskim, a uczniowie klas I-V wykorzystując zdania przygotowane dla nich przez starszych kolegów stworzyli obrazy, co w efekcie przyczyniło się do powstania prawie setki listów- obrazów skierowanych do Oskara- włóczęgi.

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy


·       Nagłe zawieszenie nauki w formie tradycyjnej związane było z brakiem możliwości kontynuacji zaplanowanych warsztatów teatralnych w sali lekcyjnej, przeprowadzenia prób generalnych na scenie teatralnej, a także wystawienia adaptacji scenicznej „Rasmusa i włóczęgi” z udziałem społeczności szkolnej i lokalnej. Należało znaleźć inne rozwiązanie, które umożliwiłoby kontynuację podjętych podczas warsztatów teatralnych działań i dałoby uczniom satysfakcję i poczucie osiągniętego celu. 

·       Rezygnacja z zaangażowania seniorów do udziału również i w zmodyfikowanej formie przedsięwzięcia ze względów bezpieczeństwa związanego z zagrożeniem koronawirusem (utrudnione i ograniczone możliwości kontaktów bezpośrednich uczniów z dziadkami oraz troska o ich bezpieczeństwo uniemożliwiły zaangażowanie dziadków we wspólną realizację projektu)

·      Trudności techniczne w początkowym nawiązaniu współpracy zdalnej z członkami zespołu, stopniowo pokonywane dzięki platformie edukacyjnej Microsoft Teams, na której stworzony został kanał Językowy Teatr Szkolny dla wszystkich członków grupy teatralnej, umożliwiający bieżący kontakt z członkami Językowego Teatru Szkolnego oraz monitorowanie podjętych dalszych prac nad nową formą sztuki teatralnej „Rasmus i włóczęga” uwzględniającą możliwości wynikające z pracy zdalnej z członkami grupy teatralnej zaangażowanej w projekt.

·    Początkowy zapał członków grupy teatralnej, który wiązał się ze spotkaniami na warsztatach teatralnych w szkole przed epidemią koronawirusa i pracą zespołową w sali lekcyjnej, która była atrakcyjna dla uczniów, ulegał stopniowemu zmniejszeniu z chwilą, gdy uczniowie zaczęli uczyć się zdalnie i wiedzieli, iż ich cel jakim było wystawienie sztuki w języku angielskim „Rasmus i włóczęga” na scenie teatralnej nie zostanie osiągnięty. Z tego też względu koordynatorzy postanowili nie poddawać się, ale zaproponować uczniom inne rozwiązanie- słuchowisko w języku angielskim „Rasmus i włóczęga” z elementami teatru z papierowymi lalkami i scenografią w formie tła-obrazów farbami malowanymi. Uczniowie uczyli się już wcześniej ról na pamięć w trakcie warsztatów przeprowadzanych w szkole, część z nich znała swoje rozbudowane wręcz role na pamięć i szkoda byłoby nie wykorzystać już tego, co zostało osiągnięte przed rozpoczęciem nauki metodą zdalną. Z tego też względu, pomimo początkowych trudności poszukiwania nowych rozwiązań praca nad projektem trwała nadal.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów


·       Współdziałania nie tylko w znanej im dotąd rzeczywistości w trakcie warsztatów teatralnych w sali lekcyjnej i współpracy opartej na kontaktach bezpośrednich z innymi członkami grupy projektowej i opiekunami grupy projektowej, ale również współdziałania i współpracy w formie zdalnej poprzez kontakty online z opiekunami projektu przy kontynuacji prac nad realizacją przedsięwzięcia z pomocą platformy Microsoft Teams.

·       Pokonywania trudności i nie rezygnowania z podjętych wcześniej działań, bycia elastycznym i skłonnym do modyfikacji pierwotnych założeń do aktualnych potrzeb.

·       Nowego słownictwa/zwrotów w języku angielskim, wyrażania emocji/uczuć/myśli w języku angielskim i przekazywania sensu wypowiedzi jedynie za pomocą samego głosu odpowiednio modulowanego, bez możliwości wspierania ekspresji wypowiedzi grą aktorską, czyli w formie innej niż była im do tej pory znana.

·       Kreatywności w różnych odsłonach: przy tworzeniu słowniczka obrazkowego z kluczowymi wyrazami w języku angielskim pojawiającymi się w „Rasmusie i włóczędze”, a także w trakcie powstawania rodzinnych portretów z udziałem również innych członków rodziny. 

·         Wykorzystywania nowoczesnych technologii (nagrywanie ról, spotkania online z opiekunami projektu, przesyłanie nagranych ról do opiekunów projektu).

·      Odpowiedzialności za powierzone zadania. 

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności


·       Rodziny z naszej lokalnej społeczności współpracowały przy tworzeniu portretów rodzinnych we własnych domach- lepsze poznanie siebie nawzajem, inna alternatywa na wspólne spędzenie wolnego czasu podczas epidemii koronawirusa, nierzadko przy tworzeniu portretów rodzinnych poszczególne postaci wykonane były przed danych członków rodziny.

·       Aktywizacja uczniów ze społeczności lokalnej do bycia kreatywnym, również i w domu w trakcie nauki zdalnej.

·       Odkrywanie przed społecznością lokalną talentów uczniowskich, inspirowanie innych pasją młodych ludzi, która emanuje w trakcie słuchowiska „Rasmus i włóczęga” w języku angielskim. 

·       Powstałe słuchowisko w języku angielskim wspierane obrazami farbami malowanymi z udziałem ruchomych papierowych lalek zwiększa motywację społeczności lokalnej do nauki języków obcych, a towarzyszący słuchowisku słowniczek obrazkowy z kluczowymi wyrazami ze sztuki teatralnej umożliwia lepsze zrozumienie słuchowiska przez najmłodsze pokolenie, a także pozwoli seniorom (dziadkom i babciom) słuchać sztuki teatralnej „Rasmus i włóczęga” w wykonaniu swoich wnuków z większym zrozumieniem, poznając kluczowe wyrazy dzięki angielsko-polskiemu słowniczkowi obrazkowemu stworzonemu przez członków grupy projektowej.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia


·       Z umiejętności kontynuacji zamierzonego celu w zmodyfikowanej formie z wykorzystaniem metod nauki zdalnej.

·       Z zaangażowania uczniów do aktywnego udziału w pracach grupy projektowej również w formie zdalnej mimo braku możliwości kontynuacji przeprowadzania warsztatów teatralnych w szkole (konsultacje online z koordynatorami grupy projektowej, kontakt za pomocą platformy Microsoft Teams i kanału Językowy Teatr Szkolny, powstanie słowniczka angielsko-polskiego z kluczowymi wyrazami z „Rasmusa i włóczęgi” umożliwiającego lepsze zrozumienie sztuki przez seniorów i najmłodszych, przygotowanie galerii rodzinnych portretów powstałych podczas rodzinnych warsztatów w domach- nawiązującej do przesłania sztuki teatralnej o tym jaką wartość ma rodzina i o tym, jaką siłę ma miłość w rodzinie; prace nad papierowymi kukiełkami, scenografią (obrazy malowane farbami) do słuchowiska wspieranego obrazem przygotowanego w formie online, nagrywaniem ról, połączeniem fragmentów w jedną całość)

·       Zamienienie tradycyjnej sztuki teatralnej w niecodzienne słuchowisko – teatrzyk kukiełkowy z autorską scenografią, forma nauki języka angielskiego zupełnie do tej pory nieznana uczniom naszej szkoły.

·       Słuchowisko podparte przez elementy wizualne może inspirować osoby o różnych umiejętnościach językowych. Portrety rodzinne zaś inspirują do wysłuchania i obejrzenia słuchowiska.

·       Nie zaangażowano seniorów ze względu na ograniczone możliwości bezpośredniego kontaktu uczniów z seniorami, jednak w zamian za to, przygotowany przez uczniów słowniczek angielsko-polski dla seniorów pozwala im doskonalić umiejętności językowe podczas oglądania online powstałego w trakcie pracy zdalnej słuchowiska.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

• Uczniowie bardziej angażują się w tego typu przedsięwzięcia, gdy próby odbywały się w innym miejscu niż szkoła. Najlepszym do tego rodzaju przedsięwzięć miejscem byłaby sala teatralna. Mamy dobry kontakt z Centrum Kultury w naszym mieście, jednak ze względu na inne wydarzenia kulturalne nie zawsze można zarezerwować salę w odpowiednim dla młodych aktorów terminie.
• Z tego względu pracując kolejny raz z obszernym scenariuszem próby teatralne rozplanowałybyśmy z podziałem na sceny. Każde kolejne spotkanie warsztatowe to kolejna scena ćwiczona i powtarzana wielokrotnie. Ułatwiłoby to też dopasowanie terminu warsztatów do potrzeb zaangażowanych uczniów.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

·       Zamienienie tradycyjnej sztuki teatralnej w niecodzienne słuchowisko – teatrzyk kukiełkowy z autorską scenografią, forma nauki języka angielskiego zupełnie do tej pory nieznana uczniom naszej szkoły.
·         Projekt w trakcie nauki zdalnej został rozszerzony o aktywność opierającą się na inspirowaniu młodszych uczniów przez starszych kolegów. Pomysł zrodził się na podstawie plakatu promującego sztukę teatralną „Rasmus i włóczęga” przygotowanego w trakcie warsztatów teatralnych w szkole. Plakat ukazuje Oskara- włóczęgę i Rasmusa trzymających się za ręce, jakby planując kolejną wyprawę (włóczęgę). Uczniowie z klas I-V zostali zaangażowani do przygotowania w trakcie powstawania słuchowiska „Rasmus i włóczęga” opartego na naszym autorskim scenariuszu prac plastyczno-językowych „Listu w obrazach: Poland is beautiful” pokazujących Oskarowi- włóczędze, głównemu bohaterowi naszego słuchowiska dokąd warto byłoby dotrzeć wybierając się na kolejną wędrówkę już w towarzystwie Rasmusa, tym razem po Polsce. Starsi uczniowie klas VII-VIII przygotowali zdania w języku angielskim zachęcające do odwiedzenia różnych miejsc w Polsce w trakcie kolejnej wyprawy, a młodsi uczniowie z klas I-V otrzymali bank zdań do wykorzystania w przygotowaniu listu w obrazach skierowanego do Oskara, jednego z głównych bohaterów „Rasmusa i włóczęgi”. Każda grupa wiekowa od klasy I do klasy V otrzymała inny zestaw zdań stworzonych przez starszych kolegów. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

nd
Filmy

Filmy

https://docs.google.com/document/d/1CycApK9kzOrAFZdRgiiqqLhwe9bUoRUPpa9XXXG6EKI/edit?usp=sharing
https://youtu.be/vwC1e81J65I

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu

Adres

ul. Daszyńskiego 23, 33-340 Stary Sącz

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów